Navigation

ELMOTOR | GEARMOTOR

Elmotorerne er delt op i varegrupper efter 3 faset og 1 faset samt byggeform.

Når du har klikket dig ind på den ønskede varegruppe kan du anvende filter muligheden.
Hvis du f.eks. kender kW og omdrejninger er det hurtigt at finde den rigtige motor.

Kundeservice:

Vi står gerne til rådighed med vejledning og hjælp til at finde den rigtige el motor til dit behov.
Drejer det sig om erstatning af en defekt elmotor er det til stor hjælp,
hvis du kan sende os et billede af typeskiltet på elmotoren samt hvordan motoren er monteret/fastgjort.
Billederne kan du sende på vores e-mail: kontakt@elsag.dk sammen med en kort beskrivelse og dit telefonnummer.
Du er også meget velkommen til at kontakte os telefonisk på: 75 29 87 90

Længere nede på siden finder du en udførlig beskrivelse af de forskellige elektromotorer.

Elektromotor findes med følgende forskellige monterings metoder / byggeforme:

”B3” også kaldet for en fodmotor.

Her står motoren kun på ”fødder” og har et lukket skjold uden fastgørelsesmulighed, hvor akslen går igennem. 
Som standard er klemmekassen ”eltilslutningen” foroven. 
Fødderne kan dog monteres anderledes så klemmekassen kommer om på siden, 
hvis der ikke er plads foroven til klemmekassen. 
Dette gælder for alle elmotorer op til 11kW som er konstrueret i aluminium. 
Ved støbejernsudgaverne er det ikke muligt at ændre placeringen af ”fødderne”.

”B14” også kaldet for en el motor med ”lille” flange.

Her er der monteret en flange med indvendig gevind, hvor akslen går igennem. 
Der er 4 gevindhuller i flangen og motoren kan derfor drejes med 90 graders interval. 
Motoren har ingen fødder. Denne monteringsform anvendes ofte til gear eller mindre ventilatorer.

”B5” også kaldet for en el motor med ”stor” flange.

Her er der monteret en flange med huller, hvor akslen går igennem. 
Der er som standard 4 huller i flangen, men der markeret yderligere 4, hvis der er brug for det. 
Motoren kan derfor drejes med 90/45 graders interval. 
Motoren har ingen fødder. 
Denne monteringsform anvendes ofte til gear, pumper og ventilatorer.

”B34” Kombination af ”B3” fod og ”B14” lille flange.

Denne byggeform er en kombination med fod og lille flange. Se beskrivelsen ovenfor.
B34 kan ikke bestilles online i shoppen, men ved at skrive en mail til os på kontakt@elsag.dk, så hjælper vi dig.
Merprisen i forhold til en ”B14” motor er ca. 50-150 kr. afhængig af byggestørrelsen.

”B35” Kombination af ”B3” fod og ”B5” stor flange.

Denne byggeform er en kombination med fod og stor flange. Se beskrivelsen ovenfor.
B35 kan ikke bestilles online i shoppen, men ved at skrive en mail til os på kontakt@elsag.dk, så hjælper vi dig.
Merprisen i forhold til en ”B5” er ca. 50-150 kr. afhængig af byggestørrelsen.

Designet til normale driftsbetingelser og opfylder de internationale IEC 34-1 standarder.

Motorerne vil derfor passe til langt de fleste anvendelser,
hvor fabrikanten har valgt at holde sig til den internationale standard IEC 34-1.
En af fordelene ved denne standard er bla.
at målene som: akselstørrelse, flangemål, fodmål mm. er ens i forhold til byggestørrelsen på elmotoren.
Det er derfor muligt at udskifte en defekt motor med et andet fabrikat,
eller at skifte til en mere energivenlig elmotor.
Der kan også skiftes mellem en 3 faset og en 1 faset motor hvis effekten tillader det.
I nogle tilfælde afviger producenten fra at anvende en standardmotor,
hvis han kan se en besparelse, eller hvis producenten ønsker at det kun skal være hans motor,
der kan erstatte den defekte.
Dette oplever man ofte ved billige kompressorer, rundsave, brændekløvere, boksventilatorer og staldventilatorer.

Elmotorer som er driftssikker og holdbar:

Vi har valgt kun at sælge kvalitets elmotorer som er helt lukkede,
luftafkølet og med beskyttelsesklasse IP55.
En meget vigtig faktor er også den maksimale temperatur som motoren er konstrueret til.
I det her tilfælde er de designet efter isolering klasse F,
men anvendes kun til temperatur grænsen for Klasse B,
dette giver elmotoren en lang levetid og høj driftssikkerhed,
da de ikke bliver så varme som de er konstrueret til.

Standard for motorerne er at der er en udgående aksel i den ene ende
og i den anden ende er der en kølevinge som er beskyttet at et skjold.
Kølevingen som virker som en ventilator, også kaldet for en propel,
er monteret på akslen og vil derfor altid køre med samme hastighed som motoren.

Materiale:
Byggestørrelse 56 til 160 er som standard lavet af aluminium.
Størrelse 180 og op efter er lavet af støbejern.
Når du vælger den enkelte elmotor, kan du se hvilket materiale den er lavet af.

1 Faset elmotor:

De et fasede elmotorer har 230V/ 50Hz forsyningsspænding.
Omløbsretningen ændres ved at ændre placeringen af ”lus pladerne” i klemkassen.
Hvordan dette gøres, er vist inde i låget på klemkassen.
De fleste et fasede elmotorer findes med lavt og højt startmoment.
Ved udgaven men lavt startmoment, er der kun en kondensator.
Den egner sig til anvendelser som er nemme at dreje rundt i start øjeblikket,
f.eks. en ventilator eller pumpe.
Elmotoren med højt start moment har 2 kondensatorer med forskellige værdier samt en ”slyng” kontakt.
I start øjeblikket er kondensatoren med den højere kapacitans aktiv,
hvilket giver et bedre start moment.
Når motoren kommer op i omdrejninger aktiveres ”slyngkontakten”
og der skiftes til kondensatoren med den mindre kapacitans.
Den er derfor egnet til f.eks. stokersnegl, transportsnegle, blandemaskine, båndpudser, rundsav
og en bred vifte af andre anvendelser.
Er man i tvivl er det altid bedst at vælge elmotoren med højt startmoment,
da prisforskellen er forholdsvis lille.

Typeskiltet og korrekt tilslutning af en 3 faset elmotor med en hastighed (*).

På mindre motorer op til ca. 3 kW vil der typisk være angivet 3~ 220-230V/380-400V ∆/Y
Det betyder motoren kan tilsluttes med 3 x 230Volt i kobling ”trekant”
eller med 3 x 400Volt i ”stjerne” som er standard i Danmark.
I låget er der vist hvordan ”lus pladerne” monteres for henholdsvis ”trekant” eller ”stjerne” kobling.
Trekantskoblingen med 3x230V anvendes nogle steder i Norge,
men også hvis der anvendes en 1 faset frekvensomformer som levere 3x230 Volt på udgangssiden.
På større motorer fra ca. 4 kW og op af vil der typisk være angivet 3~ 380-400V/660-690V ∆/Y
Det betyder motoren kan tilsluttes med 3x400V i kobling ”trekant”
som er standard i Danmark eller med 3x690V i stjerne.
I låget er der vist hvordan ”lus pladerne” monteres for henholdsvis trekant,
eller stjerne kobling. Der kan anvendes en stjerne trekant starter ved denne type motor.

(*)Er du i tvivl så kontakt altid en installatør. Der er ikke garanti på elmotoren, hvis den tilsluttes forkert.

Spændingstolerance:
Elmotorerne har en spændingstolerance på ± 10%.
Alle omdrejninger er oplyste ved 50 Hz men 60 Hz er ikke noget problem hvis der tages hensyn til effekten.

Motorværn:
Der skal altid anvendes et motorværn for at beskytte elmotoren mod overbelastning eller overophedning.
Det er vigtigt at motorværnet er korrekt monteret og justeret i forhold til motorens strømforbrug.
Du finder vores udvalg af motorværn her: Håndbetjent eller Magnetbetjent.

Termokontakt:
I elmotortyperne T3A byggestørrelse 80-132 er der monteret en termokontakt,
som bryder gennemgangen, hvis den bliver for varm.
Denne funktion kan f.eks. anvendes i styrespændingskredsen
til at afbryde forsyningen til motoren.

Termistor:
I elmotortyperne T3A byggestørrelse 160-355 er der monteret termistor i viklingerne.
Modstanden i termistoren stiger hvis motoren bliver for varm.
Termistoren kan tilsluttes et termistorrelæ som kan slukke for motoren,
hvis temperaturen bliver for varm og modstanden dermed stiger.
Hvis du har brug for et termistorrelæ kan du finde dem her: Termostorrelæ

Anvendelse af en frekvensomformer sammen med en elmotor:

Alle vores 3 fasede elmotorer er egnet til drift med en frekvensomformer.
1 fasede elmotorer er ikke egnet til drift med en frekvensomformer.
Du finder udvalget af vores frekvensomformere her: Frekvensomformer