Ordet magnetbetjent motorværn kommer fra, at der er monteret en kontaktor i motorværnet, som bliver trukket af en elektromagnet (ofte kaldet spole) når den får spænding.
Der er desuden monteret et termorelæ, som bryder styrespændingen til kontaktoren, hvis motoren bliver overbelastet eller der mangler en forsyningsfase.
Hvis motoren f.eks. kun bliver forsynet med 2 faser (f.eks. ved en sprunget sikring) ville motoren brænde af og dette beskytter det magnetbetjente motorværn imod.
Det er desuden muligt at lave ekstern start/stop.
F.eks. kunnne det magnetbetjente motorværn være monteret på loftet ved et transportbånd og start- og stop knapperne nede, hvor man ønsker at betjene transportbåndet. En anden anvendelse kunne være en centralsuger, som man ønsker, at kunne starte og stoppe fra forskellige arbejdspladser.
På typeskiltet af motoren aflæses strømforbruget ved 3x400V / 50Hz. (Vigtigt af aflæse udfor 3x400V)
Dette er den maksimale strøm, som motoren må belastes med.
Udfra disse oplysninger vælges det konkrete motorværn magnetbetjent og skalaen på termorelæet indstilles til denne værdi.
Kun ved korrekt indstilling af termorelæet, beskyttes motoren af det magnetbetjente motorværn.
F.eks. anvender en 3-faset 2,2kW elmotor omkring 4,2-4,8 Amp.
Forsyningsspændingen på spolen "kontaktoren" i de her viste produkter, er alle med 230V/AC hvilket kræver, at der er et "N" nul med ud i installationen, hvilket der typisk er. Er dette ikke tilfældet, så kontakt os venligst pr. e-mail, da vi også kan skaffe dem med 400V spole. Prisen er ca. den samme.